Februar

4.januar

3.febrauar

2. februar

Litt om alt om smått og stort

Klokka er 22.45 og vi kom akkurat inn fra fjøset. Der har vi tatt i mot en ny kalv- 14 dager for tidlig! Den var så utrolig liten, men også utrolig søt!! Vi har også melka mor, men hun ville ikke gi ned noe melk, så nå holder jeg på å tine råmelk som vi alltid har ekstra av i fryseren. Det var en kvige som kalva og det hender at de har lite melk i starten eller at de ikke vi "gi ned". Råmelk er kjempeviktig for kalven det danner grunnlaget for dens immunforsvar senere i livet, og den bør få råmelk så fort som mulig etter fødsel, helst opp til 2 liter. De første døgna gir vi råmelk 4 ganger om dagen og helst 2 liter i gangen.

Rykende fersk og allerede opp og står på vaklende bein.

Vi er usikker på om det kan være en til da hun kalvet så for tidlig. Bård kjente inni kviga med kunne ikke kjenne noe, men vi vil følge med i tilfelle...Det blir nok flere våkenetter fremover, vi venter 20 kalvinger frem til april...

Det så rimelig tomt ut i magen til Isa ja, dessverre. Vel, det er ingenting å gjøre med det, får bare håpe på bedre lykke neste gang - til høsten regner jeg med.

Når reven først skulle ta høner, så valgte han sannelig de rette må jeg si... Nå er det 4 egg hver dag på 5 høner, like mange egg som når det var 20! Ja,j a "itnå e så gæli at de e godt fer no"

I morgen drar jeg til vet med hundene. Skal ta blodprøver i forb. med rabiesvaksine og så tar vi ultralyd på Isa. Jeg er veldig spent på om det er bebisser der inne, ser ingen tydelige tegn på Isa om drektighet - vi får se...

Anne Lise fra Notodden har nå fått hjemmeside. Hun har to herlige bernertisper som vi ble godt kjent med da vi bodde hos dem på parringsturen vår. Her er adressen: http://www.kennel-quartermill.com

Endelig helg og i tillegg starter jeg med en ukes vinterferie, det gleder jeg meg til. Har arbeidet mye ekstra for å slippe å miste lønn etter parringsturen. Prøver også å arbeide opp ekstra for å kunne ta fri hvis det kommer valper, så en liten ferie kommer godt med. I ferien går jeg over fra å være lærer til å bli "fjøskjærring" eller "maskjærring" som Bård kaller det... ehemm..... Er nå akkurat ferdig mer morgenstellet i fjøset , skal bare spise frokost og så skal vi ut i fjøset igjen for å klippe ungdyr. Enkelte er litt raggete og da må de klippes for å unngå at de blir skitne.

Silje har reist hjem og turen med tog gikk fint. Vi gleder oss til neste gang du kommer på besøk Silje, her trengs hjelp i fjøs og stue! Krysser fingre for juniorhandling i dag, håper du og Siva slår til!!

Vi har fått en veldig fin arbeidsfordeling her hjemme nå syns jeg. Jeg går tur med hundene og Silje lager mat.Se bare hva vi ble servert her i kveld, jeg er imponert!!! Bjørg du er heldig, jeg kan godt låne henne litt lenger jeg.....

Se den snuten der nede ved Silje da...den vil også ha litt mat...men squash smakte ikke så godt synes Isa..

Her er bilder fra kveldens fjøsstell. Silje var kjempeflink til å melke, hun skjønte hvordan hun skulle gjøre det med en gang. Det som er vanskelig er å unngå å suge inn mye luft når man skal sette på melkeorganene, men det klarte Silje helt utmerket med en gang - det er ikke hvem som helst som klarer det skal jeg si dere!!!!!

Silje hilser til mamma i Notodden. Hadde du klart dette du mamma Bjørg?

Både jeg og Attika er rimelig "kjørt" etter 2 dager med intens trening, men vi har blitt veldig flinke (syns vi nå sjøl da) så det var verdt strevet. Attika er nå ganske flink til å gå pent i bånd, mestrer nå også sitt og bli + ligg og bli. Vi har også trent på innkalling og det gikk også ganske bra. Nå skal det sies at Attika er et matvrak av dimensjoner og hun utfører det meste bare det er godbiter i nærheten...kunsten blir nå å fortsette å trene på det vi har lært slik at det ikke går i glemmeboken.

Vi har også i dag fått besøk av Silje fra Notodden og hun skal være her til torsdag. Silje er en kjempekoslig jente og vi syns det er så trivelig å ha henne på besøk. Hun skal nå etter hvert få prøve seg i fjøset som budeie. Akkurat nå er guttene sendt på byen for å kjøpe ingredienser til pizza som Silje skal lage til oss. Imens slapper vi damene av i sofaen med Vardell.

Vardell og Silje hilser til kjente i Notodden.

I helga skal jeg og Attika delta på kurs i regi Norsk hundeskole her i Namsos. I kveld var det "teoribiten" og i morgen og søndag skal vi prøve å oversette teori til praksis. Jeg gleder meg faktisk, instruktøren så ut til å kunne dette og jeg håper på å få mange gode tips.

Dro til dyrlegen i dag med Vardell og Embla. Harkinga til Vardell har gitt seg, men jeg oppdaget en del flass og sår på ryggen så det ville jeg ha undersøkt. Embla har spist dårlig de siste dagene så det var greit at hun også fikk en sjekk. Dyrlegen fant ikke noe galt med Embla, men det kan være elgbeina som er årsaken til en uggen mage. Hundene kan da spise snø og få dårlig mage av det også, ifølge vet. Embla fikk en pencillinsprøyte og smertestillende og går nå på diett med havregrøt, fiskeboller og loff. Vardell hadde fått eksem, sannsynligvis pga. mye og tett pels der oppe på ryggen, så han går også nå på penicillinkur og må smøres med fuciderm to ganger om dagen. Han ble også "frisert" eller barbert rettere sagt, og kan beskrives som "fyldig ved øra og kort bak" . Jeg må nok bli flinkere til å blåse han godt på ryggen, han har veldig mye pels og det kan nok fort bli litt tett....

Når det gjelder de elgbeina.... - det skal IKKE mine hunder få mer av - det er sikkert!!!!! Heretter bare okseknoker!! Isa og Attika reagerte ikke på elgbeina - heldigvis!

Ser ikke noe tegn på om Isa er drektig eller ikke ennå. Har bestilt ultralyd den 27.februar og da vet vi sannsynligvis om det er noe der inne... krysser fingre...

I dag har vi hatt besøk av mattilsynet. Hele 5 veterinærer kom på inspeksjon! Det er nok ikke vanlig at så mange kommer på en gang, men seksjonssjefen var med og skulle instruere de andre hvordan de skulle gå frem. De sjekket melkerom, smittesluse, dyreoppstalling og tilstand til alle dyrene, men det de sjekket spesielt var kalv og kalveoppstalling, samt om alle dyrene hadde tilgang til å ligge på mykt underlag. Vi fikk en anmerkning og det var at vi manglet låsbart medisinskap. Det er nå innkjøpt og vil bli hengt opp i morgen. Jeg syns det er bra at de sjekker slik, vi ønsker jo alle at dyra skal ha det bra og hvis det er noe mangler så bør de selvsagt rettes på!

Da er den nye vaffelpressa under innkjøring og den ser ut til å fungere - hittil i alle fall.

Bård og Magnus har allerede fortært to plater og vaflene var godkjente!

Riktignok var det bare ett egg hos hønene i dag, men heldigvis hadde jeg to egg fra før så jeg fikk akkurat nok til vaffelrøre. Det blir et skikkelig nederlag for meg å måtte kjøpe egg i butikken igjen ja, vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Marianne, hvis du leser dette, så tror jeg kanskje heller jeg følger ditt råd og kjøper Toro pose med vaffelrøre jeg...

Denne gjengen hadde også lyst på vaffel og de måtte jo selvsagt få en smak.

Embla, Attika, Vardell og Isa.

Det var et trist syn som møtte meg da jeg skulle til hønene i dag. Reven hadde vært på besøk og 14 høner var borte. Han hadde klart å komme inn i hønsegården og åpnet luka inn til hønene. Kun 5 forskremte høner satt igjen på øverste vaggel. Huff, dette var ikke morsomt nei, selv om jeg hadde vurdert å skifte ut de gamleste hønene. Vel, det er vel en tøff tid for reven også nå, kaldt, mye snø og sikkert lite mat å finne. Jeg tror likevel han har tatt mer enn han strengt tatt trengte, for vi finner døde høner over alt her på gården nå. Olav (svigerfar) spekulerte fælt da det dukket opp en død høne i sagflishaugen.... Nå er luka til de gjenværende 5 hønene forsvarlig lukket og så får jeg håpe i all elendigheten at de hønene som er igjen er de 5 som legger egg...

Vardell har hostet og harket noen dager nå og jeg var litt usikker hva det kunne være. Lørdag fikk hundene nemlig hver sitt store bein og lå i hagen hele dagen og gnagde, og jeg var da litt redd for om noe satt fast i halsen... Vardell virker frisk og rask så jeg tror ikke det er noe alvorlig nei, men da Hans Roger (veterinæren vår) likevel var på gården her i dag så sprang jeg ut i fjøset slik at han kunne se på Vardell. Hans Roger hadde med seg en vet.student og Vardell ble dermed undersøkt fra "topp til tå". De de to fann ut at han sannsynligvis bare var litt sår i halsen og harket fordi det var litt ekkelt. Fikk et råd fra vet.studenten om å gi Vardell asparges! Denne skulle visstnok ,med sin trevlete konsistens, fungere slik at den festet seg rundt eventuelle fremmedlegemer og hjelpe til at de løsnet. Vel, ikke noe skal være uprøvd her , så nå har Vardell spist oppbløtt hundemat med leverpostei, olje og asparges - det gikk ned på høykant!

Så asparges kan være en viktig ting å ha i medisinskapet folkens!! Ha ei riktig fin uke!

Her ser dere bilder fra kveldens melking. Dere ser også hvordan desinfikasjon av klauvene fungerer. Skummet fester seg på klauvene og virker mens kyrne blir melket.

Endelig får jeg komme inn - og stiller meg pent på plass innerst.

Her er melkeorganene på og melka "straumer ut"

Endelig ferdig og vi får ut og spise nytt for som ligger klart på

forbrettet.

Her venter kyrne på å få komme inn i melkegrava, men først må vi skumlegge inngangen.

Så kommer de inn en etter en til siden er fylt opp og budeia starter med å vaske jur. En jurklut til hver ku, veldig viktig for å unngå smitte. Etter å ha tørket 4 kyr setter jeg på melkeorganene. Så vaske 4 nye og sette melkeorganet på de. Da må jeg følge m

Har meldt på Attika til valpeshow på Ler, Melhus lørdag 3. mars. Her er linken hvis dere er interessert. http://www.hundefestivalen.com:80/NewsDetails.asp?Nid=29

Tror ikke det er meningen at vi skal ha vafler her i huset. Skulle prøve meg igjen i går kveld, alt var klappet og klart, bare å stikke i støpslet på vaffeljernet... Pang, der "smalt" det og mørkt ble det!! Hele gården ble mørklagt, nesten i hvertfall... Måtte få hjelp av gutta, da jeg drev og fomla etter sikringer - men ingen sikringer var gått. Forklaringen fikk jeg når Bård kom inn og kunne meddele at det var jordfeilbryteren som hadde koblet ut strømmen. Jeg hadde nok ikke tørka av vaffeljernet godt nok etter forrige fadese der absolutt alt av vaffelrøre satt klistra fast i jernet og jeg måtte ty til mer eller mindre uortodokse metoder for å få det reint - brukte vel litt mye vann... Vel, vaffeljernet er nå kondemnert og jeg skal på byen for å kjøpe nytt i håp om å få stekt noen vafler.

PS. Det hører med til historien at Bård måtte steike "vafler" i steikepanna en gang til...